Choroba De Quervaina

Choroba de Quervaina

Choroba de Quervaina (zapalenie pierwszego przedziału prostowników nadgarstka) jest zespołem pochewkowo-ścięgnistym polegającym na blokowaniu się ściegien prostownika krótkiego kciuka oraz odwodziciela długiego kciuka w obrębie zgrubienia pochewki. Często współistnieje z cukrzycą, niedoczynnością tarczycy i chorobami reumatycznymi. U młodych mam niejednokrotnie związana jest z nieprawidłowym noszniem niemowląt.

Objawy choroby de Quervaina najczęściej rozpoczynają się nagle, znacznie utrudniając lub uniemożliwiając wykonywanie codziennych czynności.

Bóle promieniowej strony nadgarstka (od strony kciuka), ostre i kłujące. Nasilają się w trakcie ruchów kciuka oraz nadgarstka.

BLOKOWANIE SIĘ NADGARSTKA

Występuje rzadko, związane jest ze znacznym nasileniem choroby.

OBRZĘK

Często obrzęk i zgrubienie w okolicy nadgarstka widoczne są w miejscu największej bolesności.

Diagnostykę choroby de Quervaina przeprowadza dr Sebastian Witkowski już podczas pierwszej wizyty. Wywiad i badanie przedmiotowe uzupełnia badanie USG (koniecznie poinformuj w trakcie rezerwacji o chęci wykonania badania), które pozwala na ocenę pogrubienia tkanek oraz na dynamiczne prześledzenie ruchu ścięgien. Dodaktowo opcja Dopplera wykrywa przekrwienie tkanek świadczące o zapaleniu. W trakcie badania pacjent sam może „przyjrzeć się” własnej chorobie oraz zrozumieć jej przyczynę. Uwaga, jeśli posiadasz wcześniej wykonane USG potwierdzające chorobę ponowne badanie nie jest konieczne.

Wywiad i badanie fizykalne, ewentualnie uzupełnione o USG wykonane w trakcie wizyty, pozwala postawić diagnozę. Początkowo leczenie najczęściej jest zachowawcze. Jeśli objawy trwają dłużej rozważamy operację, która oprócz przecięcia troczka pozwala na uwolnienie ścięgien ze zrostów oraz usunięcie nadmiaru błony maziowej. Po zakwalifikowaniu do operacji otrzymacie Państwo bezpośredni numer telefonu do dr Witkowskiego, dzięki czemu w razie pytań i wątpliwości zapewniony jest stały kontakt z lekarzem prowadzącym.

Przeprowadzany przez dr Sebastiana Witkowskiego w nowoczesnej klinice na bloku operacyjnym (nie na sali zabiegowej). Odcinkowe znieczulenie ręki wykonuje specjalista anestezjolog. Dodatkowo podawane są dożylne leki przeciwbólowe oraz uspakajające, co jest nieporównywalnie bardziej komfortowe od znieczulenia miejscowego. Po zabiegu odpoczniecie Państwo na kameralnej sali z telewizorem i wifi oraz całodobową opieką pielęgniarki i lekarza dyżurnego (w Szpitalu można pozostać do rana następniego dnia bez dodatkowych opłat).

Ćwiczenia operowanej ręki należy rozpocząć natychmiast po opuszczeniu sali operacyjnej. Blokowanie się kciuka i nadgarstka w  większości przypadków ustępuje natychmiast, natomiast na ustąpienie dolegliwości bólowych trzeba poczekać kilka, kilkanaście dni.

Powrót do pełnej sprawności zajmuje około 4-6 tygodni ( w przypadku pracy biurowej 5-10 dni). Po tym czasie możliwy jest powrót do aktywności sprzed operacji.

ZASTANAWIASZ SIĘ KTÓRĄ KLINIKĘ WYBRAĆ?